بیت کوین رقیب طلا در سرمایه گزاری

به گفته جفری کوری رییس بخش بین‌المللی تحقیقات مربوط به کالاهای اساسی بانک گلدمن ساکس، خریداران طلا و بیت‌کوین دو گروه کاملا  مختلف از مردم را شامل می شوند.

کوری در مصاحبه با روزنامهٔ فایننشال تایمز بیان کرده است که ”به عقیده ما، بیت‌کوین در حال جذب سرمایهٔ ریسک پذیر بیشتری نسبت به طلا می باشد.

طبق بیان این تحلیلگر اقتصادی، صندوق‌های قابل‌معامله در بورس با پشتوانهٔ طلا شاهد بیشترین مقدار سرمایه گذاری در ۴ سال اخیر می باشد و در حال حاضر مدرکی مبنی بر اینکه خروج  بیش از حد سرمایه ها از بخش طلا وجود نداشته است.

البته کوری عنوان کرده  است که نداشتن ظرفیت نقدینگی و نوسان زیاد در بیت‌کوین، آن را موردی مناسب جهت سرمایه‌گذاری توسط معامله‌گرانی تبدیل می‌کند که به دنبال منافع اقتصادی روزانه خود می باشند.

البته ویژگی‌های نامبرده باعث دوری سرمایه‌گذاران بلند‌مدت از بیت کوین می گردد و آن‌ها را به سوی جریان دادن سرمایهٔ خود در طلا روانه می کند.

این اظهارات در حالی ذکر شده است که مدیر عامل گلدمن ساکس گفته بود که شاهد پدیدار شدن جهانی هستیم که در آن بیت‌کوین به نوعی واحد پولی تبدیل شده است.
رییس بخش تحقیقات جهانی مربوط به کالاهای اساسی بانک گلدمن ساکس انیز اضافه کرده است من تاریخ را زیاد مطالعه می کنم  و باخبر هستم که هنگامی اینگونه بود که ارزش ۵ دلاری یک سکه به دلیل آن بود که به اندازهٔ ۵ دلار طلا در آن قرار داشت.

ولی اکنون فقط  یک کاغذ وجود دارد که پشتوانهٔ فیزیکی نیز ندارد.شاید در دنیایی جدید، با ایجاد تفاهمی شاهد ایجاد پشتوانه فیزیکی باشیم.

علاوه بر این، مدیر‌عامل نهاد جی پی مورگان آمریکا بیان کرده است که هر معامله‌کننده‌ای که در زیر مجموعه‌اش بیت‌کوین بفروشد را از کار اخراج می کند.

ولی بلنکفین یکی از مدیران گلدمن ساکس دردگاهی سهل  گیرانه تر نسبت به این موضوع از خود نشان می دهد.

بلنکفین می گوید: من در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌ای در بیت کوین انجام نداده‌ام ولی دوست هم ندارم که در مورد آن بدگویی کنم. به همین دلیل است که می گویم نسبت به بیت‌کوین دیدی بازتری نسبت به بقیه دارم.

البته، تیجان تیام مدیر‌عامل بانک کردیت سوییس بیت‌کوین را حباب (اقتصادی) ریسک‌پذیر می داند

طبق بیان او ، آنچه که به آن می‌توانیم پی ببریم، فقط دلیل خرید‌و‌فروش بیت‌کوین و هدف پول درآوردن است و پول درآوردن مسلما ریسک‌پذیری و ایجاد حباب را ایجاد میکند.

وی در ادامه عنوان کرده است این چنین ریسک‌پذیری‌ هایی  در طول تاریخ  خیلی کم با یک پایان خوش رو به رو شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *