به چه علت نرخ ارز رشد میکند؟

کارشناس پولی و بانکی با اشاره به این موضوع که نوسانات نرخ ارز ریشه در مسائل بنیادین دارد،گفت: در حال حاضر ساختار بودجه ما تقریبا بی حساب وکتاب است و هرگاه دولت ها دچار کسری بودجه می‌شوند به سراغ افزایش نرخ ارز می‌روند.

عبدالخالق سجادی کارشناس پولی و بانکی و از مدیران سابق بانک مرکزی، در مصاحبه با رادیو درباره ی الزامات و ضرورتهای یکسان سازی نرخ ارز واقعی عنوان کرد: نرخ ارزهمواره در طول انقلاب و قبل از آن همراه با رانت بوده است و همواره این نرخ توسط مراکز قدرت تعیین میگردید، آنها سعی داشتند  قیمت ارز را پایین نگه دارند تا بتواند واردات کنند.

وی با بیان اینکه  هم اکنون رانت خواران از این موقعیت سوء استفاده می‌کنند، گفت: طبق آمار متوسط افزایش قیمتها در بعد از انقلاب تا سال نود و پنج 1700 برابر بوده است که این مقدار در سیستم آماری 20 برابر و افزایش قیمت دلار نیز 500 برابر شده است که این موضوع  نشان دهنده ی نظام آماری غلط و اشتباه ما می باشد.

سجادی همچنین افزود: دردولت یازدهم ما درمجموع چهار سال ،81 درصد تورم را داشته ایم ولی نرخ ارز در سال 92،2670 تومان بوده است و هم اکنون نیز قیمت آن باید 4800 تومان بشود که این موضوع بیانگر سرکوب نرخ ارز می باشد.
این کارشناس پولی و بانکی گفت: نتیجه این امر از کار افتادن صنایع خرد و کوچک شده است و پیاپی شاهد گرایش به کاهش صادرات و افزایش واردات هستیم.

همچنین این مدیر سابق بانک مرکزی درباره ی دلایل نوسانات نرخ ارزگفت: در حال حاضر ساختار بودجه ما تقریبا بی حساب و کتاب می باشدهرزمان  دولت ها دچار کمبود بودجه می شوند به سراغ افزایش نرخ ارز می روند.

سجادی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز ریشه در مسایل بنیادین دارد،افزود:اگر این مشکل حل نگردد ما همواره با این مشکلات در بازار ارز رو به رو خواهیم بود.

این کارشناس پولی و بانکی در پایان افزود: در حال حاضر کشورسالانه 430 تا 560 هزار میلیارد تومان سوبسید به کشورهای خارجی می‌دهد یعنی میزان دلاری که با آن واردات داریم که در واقع با محاسبات میزان مابه التفاوت آن به نفع خارجی‌ها می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *