افزایش واردات ترکیه از ایران در سال ۲۰۱۷

طبق گزارش مرکز آمار ترکیه ،میزان واردات این کشور از ایران در سال ۲۰۱۷ رشدی ۵۹ درصدی پیدا کرده است.
ارقام اقتصادی منتشر شده ازطرف مرکز آمار ترکیه حاکی از آن است که صادرات محصولات این کشور به ایران در سال ۲۰۱۷ با کاهش 34 درصدی به رقم سه میلیارد و ۲۵۹ میلیون دلار افت کرده است .این در حالی است که میزان صادرات ترکیه به ایران در سال قبل از آن چهار میلیارد و ۹۶۶ میلیون دلار بوده است.
لازم به ذکر است که در آمارهای اقتصادی اعلام شده، میزان واردات ترکیه از ایران در سال ۲۰۱۷ با افزایش ۵۹ درصدی همراه بوده و به رقم 7 میلیارد و ۴۹۲ میلیون دلار رسیده است که این افزایش به دلیل صعودی شدن قیمت نفت و گاز در ماه‌های اخیر می باشد.
ایران دوازدهمین صادرکننده به ترکیه در سال جاری می باشد و سهم ۳.۲ درصدی از کل واردات ترکیه را به خود اختصاص داده است.
طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، مطابق داده اقتصادی مراجع رسمی، سال گذشته میلادی میزان کل واردات ترکیه ۱۷.۷ درصد افزایش داشته و نسبت به سال گذشته از ۱۹۸ میلیارد و ۶۱۸ میلیون دلار به ۲۳۳ میلیارد و ۷۹۲ میلیون دلار رسیده است.
بر اساس گزارش آناتولی، کسری تجاری ترکیه در سال قبل میلادی با ۳۶.۸ درصد افزایش به رقم ۷۶ میلیارد و ۷۳۶ میلیون رسیده است.
همچنین مطابق داده‌های منتشر شده، نسبت صادرات بر واردات ترکیه نیز که در سال ۲۰۱۶ به میزان ۷۱.۸ درصد بوده است ، در سال 2017 میلادی ۶۷.۲ درصد کاهش از خود نشان داده است.
دولت ترکیه رشد اقتصادی کشورش را در سال ۲۰۱۷ میلادی را بیش از ۶ درصد اعلام نموده است.
موسسه اعتبارسنجی فیچ در گزارشی که اخیرا منتشر کرده است ، متوسط نرخ رشد ترکیه طی پنج سال اخیر را ۵.۶ درصد اعلام نموده است.
فیچ همچنین در گزارش خود پیش‌بینی نموده است که رشد اقتصادی ترکیه قبل از برگزاری انتخابات سال ۲۰۱۹ به دلیل ارائه بسته‌های تشویقی جدید نرخ به ۴.۷ درصد می رسد.
کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که، سیاست‌های اقتصادی تشویقی دولت، باعث بهبود بخش گردشگری و رشد اقتصادی قوی در کشورهای شریک تجاری ترکیه از جمله عوامل تقویت کننده اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۱۷ می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *