افزایش درآمد گمرک با کمک سامانه هوشمند

رئیس کل گمرکات ایران گفت:دلیل رشد 37 درصدی درآمدهای گمرک در سال جاری،رصد صد درصد کالاهای ورودی با کمک سامانه های هوشمند گمرک بوده که با راه اندازی بارنامه الکترونیک،فاکتور الکترونیک،عدل بندی الکترونیک،کنترل های هوشمند گمرکی به این مرحله رسیده است.

الکترونیکی شدن مبادلات گمرکی در ایران و ایجاد بایگانی دیجیتال در گمرکات کشور دارای اهمیت بسزایی است.

نظارت و بازرسی هوشمند در پایانه‌های مبادلاتی

عسگری عنوان کرد:با الکترونیکی شدن گمرک تمامی اظهارنامه ها و اطلاعات ترخیص و صاحب کالا در همان لحظه در ستاد  مرکزی گمرک ایران توسط دفاتر نظارت و بازرسی قابل مشاهده و پیگیری است که از این طریق دفاتر نظارتی و بازرسی از ستاد مرکزی گمرک ایران عملکرد گمرکات و صاحبان کالا را مشاهده میکنند و در صورت تخلفات احتمالی هشدارهای لازم را می دهند و از ادامه روند ترخیص به صورت الکترونیکی جلوگیری می نمایند.

با این سامانه نظارت بر کارکرد مدیران،کارشناسان،ارزیاب هاو درب خروج با سایر قسمت ها قابل کنترل است و نیز هرگونه اظهارنظر و یا موافقت در هرمرحله از تشریفات گمرکی کالا به صورت الکترونیکی ثبت می شود و در مواقع لزوم استفاده میشود.

کاهش خطا با توزین هوشمند کالای وارداتی

عسگری گفت: از طریق سامانه جامع گمرکی توزین کالاها به صورت هوشمند انجام می شود و اطلاعات وزن کالاها به صورت سیستمی از باسکول به سامانه جامع گمرکی منتقل می شود تا خطاهای انسانی در ثبت وزن محموله ها به حداقل  کاهش  پیدا کند.

شرایط لازم برای ترانزیت الکترونیکی

عسگری گفت:در رویه ترانزیت از طریق سامانه جامع امور گمرکی به صورت اینترنتی و در هر زمان امکان پذیر می باشد و کنترل های لازم در اظهار نامه و تعیین مسیر به عهده سامانه جامع گمرکی است.مسیرهای محموله که از طریق ترانزیت به کشور وارد و بعد خارج می گردد مشخص می شود و زمان لازم برای آن محموله پیش بینی می گردد.این سامانه در سامانه گمرکی قرار گرفته که ترانزیت را رصد میکند و مانیتوریگ محموله های ورودی و خروجی را انجام می دهد.

کاربرد کیف پول الکترونیکی

عسگری عنوان کرد: سامانه جامع گمرکی با کیف پول الکترونیکی متصل به کارت های هوشمند شرایطی را برای کاربرانش فراهم نموده که سامانه به صورت هوشمندو خودکار  از کیف پول الکترونیک آنها برداشت می نماید. مراجعین باید مبالغی را بابت حقوق و عوارض گمرکی ، توزین و …….پرداخت کنند که از طریق کیف پول الکترونیکی هوشمند انجام می گردد. که کنترل های دقیق صورت میگیرد و باعث جلوگیری از تخلف می شود و سرعت کار را بالا می برد و کنترل های متعدد و حسابداری های پیچیده را آسان کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *