آیاتوقف ثبت سفارش خودرو به معنای توقف واردات آن است؟

علی آبادی مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت اظهار نمود:

توقف موقت ثبت سفارش خودرو به معنای توقف واردات خودرو نیست

واردات خودرو در شش ماهه اول امسال 40 درصد افزایش یافت است.

منتشر کردن برخی اخبار در مورد توقف 3ماهه خط اعتباری واردات خودرو و زیان 35 میلیاردی واردکنندگان غیرکارشناسی برای گران کردن قیمت خودرو در بازار می باشد.

با توجه به آمار واردات خودرو و افزایش عرضه، باید شاهد کاهش قیمت‌ خودرو در بازارباشیم ، ولی انتشار خبرهایی از این نوع ازطرف  بعضی از فعالین بازار خودرو و بزرگ نمایی آن درجامعه، علاوه بر تشویش اذهان عمومی، باعث افزایش کاذب قیمت‌ها میشود.

تعداد خودروهای ثبت سفارش شده در چهار ماهه اول امسال خیلی بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است و بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، واردات تحقق یافته در شش ماهه اول امسال ،44 هزار دستگاه به ارزش تقریبی 1.2 میلیارد دلار بوده که ازنظر  تعداد حدود 38 درصد و از نظر ارزش حدود 40 درصد رشد کرده است.

توقف ثبت سفارش خودرو به صورت موقتی می باشد و به معنای توقف واردات نیست و در تیرماه امسال سیستم ثبت سفارش واردات خودرو به دلیل اعمال تغییرات و بارگذاری این تغییرات در سامانه جامع تجارت برای مدت محدودی کند شد که با توجه به سیاست‌ها و دستورالعمل پیشنهادی ارسال شده به دولت، ثبت سفارش خودرو به طور موقت متوقف شده تا دستورالعمل جدید ابلاغ گردد که این توقف موقتی به معنی توقف واردات نمی باشد.

همچنین محدودیتی در واردات خودرو از محل ثبت سفارشات قبلی وجود ندارد و واردات خودرو به کشور از محل ثبت سفارش‌های پایان  سال گذشته تا پایان 4ماهه اول سال  1396 صورت گرفته و با توجه به مدت اعتبار شش ماهه ثبت سفارشات خودرو، تا دی ماه امسال برای  واردات فرصت  وجود دارد و با ابلاغ دستورالعمل جدید، واردات طبق روال خود انجام می گردد.

انجام فرایند ثبت سفارش را بر اساس ماده 8 قانون مقررات صادرات و واردات می باشد که بر اساس این ماده واردکنندگان کالاهای مختلف دولتی ویا غیردولتی باید برای ثبت سفارش و مراجعه به وزارت صنعت، معدن وتجارت جهت اخذ مجوز ورود اقدام نمایند .ورود خودرو بدون انجام فرایند ثبت سفارش به گمرک غیر قانونی تلقی میشود.

اظهار و ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده فقط با درج شماره شاسی (VIN) در تفاهم نامه با نمایندگی و تایید سیستمی نمایندگی مربوطه ، مقدور می باشد و به استناد بند 6 ابلاغیه شماره 125612/53887 مورخ 12/10/95 معاون اول محترم ریاست جمهوری و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، ثبت سفارش خودروی سواری مشروط به داشتن نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش  است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *