آمار ترانزیت در سال 96 اعلام شد

در سال ۹۶ بیش از ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و دریایی کشور جابه‌جا شدکه در مقایسه با سال ۹۵، نوزده درصد افزایش داشته است.

در سال 96 ازکل کالاهای ترانزیت شده سهم مواد غیرنفتی تقریبا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که در این بین کالاهایی مانند مازوت، گازوئیل، لاستیک ،انواع پارچه، قطعات اتومبیل، برنج و پنبه بیشترین مواد ترانزیتی بوده‌اند.
طبق آمار سال ۹۶ جابه‌جایی بالغ بر 2میلیون و ۸۰۰ هزار تن مواد نفتی نیز ثبت شده که در مقایسه با کالاهای غیرنفتی آمار کمتری به ثبت رسانده است.
مثل آمارهای قبل بندر شهید رجایی با جابه‌جایی،3 میلیون و ۲۰۰ هزار تن، ۳۵ درصد از کل ترانزیت کشور را در زمینه ورود کالا داشته است و بعداز آن مرزهای پرویزخان با ۱۵ درصد و بازرگان با ۱۰ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.
و مثل آمارهای گذشته بالاترین جابه‌جایی ترانزیت در ایران از مبدا عراق به مقصد امارات متحده عربی است که کالاهای نفتی اصلی ترین جابه‌جایی در این زمینه به شمار می آیند.
سازمان راهداری گفت:از سرگیری ترانزیت فرآورده‌های سوختی و همچنین گسترش رابطه با همسایه‌ها مهم ترین علت این رشد آماری می باشد.
طبق گزارش، آمار سال ۹۶ در حالی مثبت شده که در سال‌های گذشته ترانزیت ایران به نقطه ثبات یا منفی می رسید.
ایران با قرار گرفتن ،حد فاصل دریای خزر و خلیج فارس و ارتباط زمینی که بین آسیای میانه، اروپای شرقی و کشورهای همسایه خلیج فارس دارد ، باعث شده که این کشور از نظر سیاست‌های ترانزیتی به یکی از مهم‌ترین کشورهای منطقه تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *