‫حضور ۷۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در نشست تجاری و فناوری شانگهای

حضور 70 شرکت دانش‌بنیان پیشرفته در چین

معاون علمی ‌و فناوری رییس‌ جمهوری اسلامی ایران به چین می‌رود / حضور 70 شرکت دانش‌بنیان پیشرفته در چین

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و  فناوری رییس جمهوری که در این سفر هیات ایرانی را همراهی می‌کند، می‌گوید: ستاری به دعوت رسمی وزیر علوم چین به این کشور سفر می کند و  مدیران ۷۰ شرکت دانش بنیان، فناور و خلاق نیز، وی را همراهی می کنند و تعاملات علمی و فناورانه خود را با شرکت‌های چینی گسترش می دهند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این سفر دیدارهایی با مقامات علمی و فناوری کشور چین خواهد داشت.

وی همچنین درباره حوزه فعالیت شرکت‌های فناور هیات همراه این سفر می‌گوید: فناوری اطلاعات، سلول‌های بنیادی، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، مواد پیشرفته و حوزه سلامت زمینه فعالیت این شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی که عازم جمهوری خلق چین شده‌اند.

نخستین نشست شرکت‌های دانش بنیان ۲۰ آبان ماه در شهر شانگهای و دومین نشست ۲۲ آبان ماه در شهر شنزن برگزار می‌شود.
حضور 70 شرکت دانش‌بنیان پیشرفته در چین

برگزاری نشست‌های تجاری و فناوری در دو شهر مختلف

نخستین نشست شرکت‌های دانش بنیان ۲۰ آبان ماه در شهر شانگهای و دومین نشست ۲۲ آبان ماه در شهر شنزن برگزار می‌شود. هدف این است تا با یافتن سرمایه گذار یا شریک تجاری چینی، زمینه گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیان آنها فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، هیئت بلند پایه علمی، فناوری و دانش‌بنیانی که به ریاست سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به چین سفر کرده است، در نخستین روز سفر خود در نشست تجاری و فناوری شرکت کرد. این نشست در شهر شانگهای برگزار شد و در آن ۷۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی و بیش از ۱۰۰ شرکت فناور چینی حضور داشتند.

در این نشست، کمک به توسعه صادرات شرکت‌های دانش بنیان، فناور و خلاق مدنظر قرار گرفت. همچنین با این سفر زمینه تبادل فناوری در سطح بنگاه‌های دو کشور فراهم می‌شود. البته آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و فناورانه دو کشور و بررسی و نیازسنجی بازار نیز از دیگر اهداف برگزاری این نشست بود.

در ادامه این سفر هیئت تجاری و فناوری ایران در نشست دیگری نیز شرکت می‌کند. دومین نشست این هیات با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ۲۲ آبان ماه در شهر شنزن برگزار می شود. شهری که قطب الکترونیک و فناوری اطلاعات این کشور است. در این نشست نیز گسترش صادرات محصولات دانش بنیان با یافتن شرکای چینی دنبال می‌شود.

در این سفر مدیران شرکت های دانش بنیان از حوزه های مختلف و مهم علمی هیئت ایرانی را همراهی می کنند که فناوری اطلاعات، سلول های بنیادی، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، مواد پیشرفته و حوزه سلامت زمینه فعالیت این شرکت های دانش بنیان ایرانی که عازم جمهوری خلق چین شده‌اند.

درباره اهمیت این سفر و برگزاری این نشست‌ها نیز باید گفت، کشور چین در حال حاضر پرجمعیت‌ترین کشور دنیا است و تولید ناخالص داخلی بالایی، بیشتر از ۱۲ تریلیون دلار دارد و دومین اقتصاد بزرگ دنیا لقب گرفته است. از طرف دیگر، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهان است.

همچنین چین علاوه بر اینکه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان دنیا است، یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان دنیا نیز شناخته می‌شود. کشور چین در سال ۲۰۱۷، قریب به ۱۵۰۰ میلیارد دلار واردات داشته است. شناخت ساختار کشور چین در امر صادرات اهمیت بالایی دارد.

چین برای کاهش فاصله خود با آمریکا به عنوان اولین اقتصاد دنیا، باید فناوری‌های جدید نوظهور را به خود جذب کند و تلاش زیادی برای جذب فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید از کشورهای مختلف می‌کند. بنابراین برگزاری این نشست ها می تواند گامی برای توسعه بازار شرکت های دانش بنیان و تبادل فناوری باشد

بازدید از نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته چین

هیات بلندپایه علمی، فناوری و دانش بنیانی ایران در بخش دیگری از این سفر، از بیست و یکمین نمایشگاه “فناوری‌های پیشرفته چین” بازدید می‌کنند.

کرمی درباره این بازدید نیز بیان ‌می‌کند: البته از میان ۷۰ شرکت دانش بنیانی که این هیات را همراهی می‌کنند ۱۰ شرکت فناور در پنجمین پاویون جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه حضور دارند و دستاورهای خود را در آن، نمایش می‌دهند. همچنین معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان در افتتاحیه این رویداد سخنرانی می‌کند.

درباره این رویداد نیز باید بدانیم که، نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته چین در شهر شنزن برگزار می‌شود. این نمایشگاه چین بزرگترین نمایشگاه علمی و فناوری است که شرکت کنندگان، دستاوردها و نوآوری‌های خود در حوزه‌های انرژی‌های جدید، نسل جدید فناوری اطلاعات، زیست فناوری و حفاظت از محیط زیست را ارائه می‌دهند. این رویداد در سال‌های اخیر، با پیشرفت خود به یکی از مهمترین رویدادهای فناوری در جهان تبدیل شده است و نقش مهمی در بهبود همکاری‌ها و مبادلات علمی میان کشورها ایفا می‌کند.

معاون علمی ‌و فناوری رییس‌ جمهوری اسلامی ایران به چین می‌رود.
واردات صادرات چین

بازدید از پارک صنعتی سوژو

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه به دیگر برنامه‌های این هیات ایرانی اشاره می‌کند و می‌گوید: ۲۱ آبان ماه هیات ایرانی به شهر سوژو می‌رود تا از پارک صنعتی در این شهر بازدید کند. پارک صنعتی سوژو به عنوان یکی از حرکت‌های بزرگ فناورانه این کشور از ۱۷ سال پیش با مشارکت سنگاپور فعالیت اش را آغاز کرده است. این پارک از منطقه‌های فناوری متعدد همچون نانوفناوری، زیست فناوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات تشکیل شده است.

وی همچنین بیان ‌می‌کند: این هیات ایرانی، از پایگاه صادراتی ایران و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی حاضر در این پارک که زیرساخت‌های آن با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است، دیدن می‌کنند.

کرمی هدف از این سفر را کمک به توسعه صادرات شرکت‌های دانش بنیان، فناور و خلاق ایران به چین و ایجاد زمینه تبادل فناوری در سطح بنگاه‌های دو طرف ‌می‌داند و می‌گوید: در این سفر چندین تفاهم نامه همکاری نیز میان شرکت‌های دو کشور منعقد می‌شود.

بر اساس این گزارش، مردادماه، سونگ تائو وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین به همراهی هیئتی از فعالان عرصه علم و فناوری به ایران سفر کرده بود و در آن، با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار داشت. او در این سفر ابراز کرده بود که «متوجه شدم ایران نه تنها صادر کننده نفت و گاز است، بلکه در حوزه علم و فناوری نیز پیشرفته است.با وجود تحولات بین المللی و چالش‌ها اما اراده چین برای توسعه روابط با ایران تغییر نکرده است و در شرایط فعلی از توسعه بیشتر روابط با ایران استقبال ‌می‌کنیم.»

در صورتیکه میخواهید لیست برگزاری نمایشگاه چین را مشاهده کنید اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *