واردات صادرات چین

مناسب ترین شهرهای چین برای واردات صادرات چین

ویژگی خاص بازار چین این است که این کشور به طرز جالبی در زمینه ی محصولات مختلف پارتیشن بندی تخصصی پیدا کرده یعنی برای هر محصول، تکنولوژی یا مواد اولیه ای که میخواهید از چین وارد کنید علاوه بر شهرهای بزرگ یک منطقه یا شهر تخصصی نیز وجود دارد که شما در آنجا میتوانید مستقیما با تولید کنندگان اصلی چیزی که قصد خرید آن را دارید آشنا شوید و بهترین قیمت خرید را آنجا خواهید یافت .

راهنمای واردات از چین و تجارت با چینی ها
گوانجو یکی از پرطرفدارترین مقاصد واردات از چین و شهر گردشگری

به عنوان مثال :

  • برای واردات بدلیجات میتوانید به بازار های شیجائو و تایکان لو بروید.
  • اگر قصد واردات ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و همینطور تکنولوژی های مربوطه را دارید شهر شین شیان بهترین گزینه میباشد.
  • برای واردات اسباب بازی و وسایل سرگرمی شهر شانتو گزینه ی مناسبیست.
  • برای واردات قطعات الکتریکی و الکترونیکی شهر شنزن گزینه ی مناسبیست.
  • برای واردات قطعات و ماشین آلات صنعتی شهر نینگبو گزینه ی مطلوبی میباشد.و…
تجارت با چین، واردات کالا از چین
شانگهای بهترین شهر کشور چین برای خرید،واردات از چین

بنابراین شناسایی مرکز خرید مناسب و یافتن بازار تخصصی برای هر محصولی در چین باید جزو اولویت های هر تاجری برای واردات از چین باشد.

مواد اولیه و کیفیت کالاهای ساخت چین

کشور چین با توجه به رهبری هزینه توانسته اند بازار هدفی در سطح بین المللی به دست بیاورند و نام کشور خود را در دنیا جا بیندازند. علی رغم تصورات منفی ای که درباره ی کالاهای چینی در بین برخی از ما ایرانی ها وجود دارد، این کشور قادر به تولید محصولات مختلف با سطوح کیفیتی متفاوت است و نقش مهمی در اقتصاد دنیا دارد. برای هر مجصولی در چین درجه بندی کیفی داریم که این درجه بندی کیفی نیز همانند قیمت طیف گسترده ای از درجه یک تا درجه 5 و 6 را در بر میگیرد .

یکی از دلایلی که ذهنیت اکثریت مردم در گذشته نسبت به کالای چینی منفی بود این بود که عده ای از تجار و بازرگانان ایرانی متاسفانه برای بالا بردن حاشیه ی سود تجارت خود اقدام به واردات کالاهای درجه 5 و 6 چینی مینمودند و همین امر ذهنیت عوام را مکدر کرده بود. به همین خاطر با دیدن عبارت made in china یا ساخت چین روی بسته بندی یا بدنه ی یک محصول فکر میکردیم که محصول کیفیت مطلوبی ندارد، البته این ذهنیت در سالهای اخیر به سرعت در حال کمرنگ شدن میباشد ولی باید بدانیم این تفکر از اساس و از همان ابتدا تفکری اشتباه بوده است.

لیست کالاهای وارداتی از چین
واردات از چین

در کشور چین شما برای هر محصول یا تکنولوژی یا مواد اولیه ای با طیف گسترده ای از قیمت ها مواجه میشوید و این به این خاطر است که چینی ها عادت ندارند به هیچ مشتری جواب رد بدهند و بنا بر بودجه ی مشتری کالایی را که او میخواهد میسازند و تحویل میدهند ولی مسلما هر چقدر خریدار میزان بودجه ی خود را برای خرید محصول مورد سفارشش کم کند از کیفیت محصول کاسته میشود. تجربه در دهه ی گذشته در تجارت با چین نشان می دهد که کالاهای درجه ی یک چینی غالبا با کالاهای مشابه اروپایی و ژاپنی و حتی بعضا آمریکایی برابری میکند در عین حالیکه از نظر قیمت مزیت رقابتی بسیار بالایی دارند. بهره‌وری بالا در تولید، نیروی کار ارزان و زیرساخت‌های نسبتاً مناسب عواملی هستند که چین را به تولیدکننده پیشرو دنیا تبدیل کرده‌اند.

اگر قصد واردات انواع تکنولوژی، مواد اولیه و یا هر محصولی را از برند های گران و البته معتبر اروپایی دارید قبل از خریدشان حتما سری به بازار های چین بزنید. در صورتی که به شرکتها و تولید کنندگان درستی در چین متصل شوید به احتمال زیاد میتوانید همان کیفیتی را که از کالای اروپایی یا ژاپنی یا کره ای میخواهید در چین با قیمتی بسیار رقابتی‌تر بیابید.

ثبت شرکت در چین

ثبت شرکت در کشور چین به صورت های مختلف امکان پذیراست و مزیت ها و فایده های زیادی دارد. از مزایای ثبت شرکت در چین میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • افتتاح حساب بانکی بین المللی
  • اخذ اقامت چین از طریق ثبت شرکت در چین
  • افزایش اعتبار در فعالیت های تجاری
  • حضور در بازار جهانی و توانایی تجارت در خارج از کشور
خدمات تجارت و واردات از چین
مشاوره واردات از چین

سرمایه گذاران خارجی برای آغاز فعالیت تجاری خود می‌توانند به صورت های زیر اقدام کنند :

  • ایجاد دفتر نمایندگی (Representative Office) :
    دفتر نمایندگی شرکت در چین، محلی است به نمایندگی از شرکت مادر که روابط بین شرکت مادر و دفتر نمایندگی را مدیریت می کند.شرکت مادر خارجی باید سابقه بیش از ۲سال فعالیت را داشته باشد. یک دفتر نمایندگی به عنوان یک نهاد مجزای قانونی شناخته نمی شود، نمی تواند هر فاکتوری را صادر کند و هر درآمدی را بدون مالیات متعلق به خود بداند.تمامی هزینه های یک دفتر نمایندگی باید توسط شرکت مادر تامین شوند، اما به هر حال یک دفتر نمایندگی می تواند حساب بانکی مجزا داشته باشد و برای حفظ ارتباط با مشتریان به استخدام نیروی محلی بپردازد.
  • تاسیس شرکت مشترک (Joint venture Company) :
    یک شرکت مشترک، شرکتی با مسئولیت محدود است که بین یک شرکت چینی و سرمایه گذار خارجی شکل می گیرد که در آن شریک یا شرکای خارجی مالک بیش از ۲۵% از سهام شرکت هستند.شایان ذکر است ایجاد شرکت مشترک، ادغام شرکت داخلی و خارجی نیست بلکه تاسیس شرکت جدیدی است با مالکیت دو طرف که در آن مسئولیت صاحبان سهام محدود به آورده آنها برای تجارت می باشد.
  • تاسیس شرکت با مالکیت کاملا خارجی (Wholly Foreign-Owned Enterprise) :
    یک Wofe یک شرکت مسئولیت محدود با سرمایه گذاران صد درصد خارجی است.
    این نوع شرکت محبوب ترین شرکت در میان سرمایه گذارانی است که تمایل دارند در یکی از زمینه های زیر به فعالیت بپردازند :
    تولید، تجارت، خدمات مشاوره ای و مدیریتی، گسترش نرم افزار و سایر فعالیت های سودآور.
    بسیاری از شرکت های خارجی این نوع شرکت را انتخاب می کنند به دلیل اینکه این نوع شرکت امکان این را به آنها خواهد داد که ۱۰۰درصد سهام را به نام سهام داران خارجی کنند.
  • تاسیس شرکت بازرگانی با سرمایه خارجی (Foreign-Invested Commercial Enterprise) :
    سرمایه گذاران مستقیم خارجی می توانند مجوز صادرات-واردات دریافت نموده و شرکت های به طور کامل اجرایی، خرده فروشی و یا شرکت های تجاری با صد درصد مالکیت خارجی تاسیس نمایند و در چین خرید و فروش کنند. این نوع شخصیت حقوقی شرکت های تجاری با سرمایه خارجی نامیده می شوند و طبقه خاصی از شرکت های با مالکیت کاملا خارجی هستند.
    ایجاد شرکت های تجاری با سرمایه خارجی چندان هزینه بر نیستند و می توانند به سرمایه گذاران خارجی کمک نمایند تا تسهیل خرید و صادرات را با فعالیت های تأمینی و کنترل کیفیت ترکیب نمایند.

قوانین واردات و صادرات چین

قوانین خروج کالا از چین

  1. در کشور چین هم مانند بسیاری از کشورهای جهان امروزه قانون کپی رایت با قدرت اجرا میشود و هیچگونه کالایی که کپی شده و برند شناخته شده‌ای باشد اجازه خروج از گمرکات چین به هیچ مقصدی را ندارد و درصورت کشف توسط پلیس گمرک چین ضبط میشود.
  2. البته اگر کالا اصلی بوده و از نمایندگیهای مجاز برندهای معتبر تهیه شده باشد با دریافت بیجک و اضهارنامه و همچنین تاییدیه کمپانی تولید کننده به راحتی میتونید کالای خودتون رو از چین به مقصد دلخواه خارج کنید.
  3. انواع کالاهایی که دارای باطری هستند به هیچ عنوان به صورت هوایی اجازه خروج از چین رو ندارند و حتما باید بعد از طی مراحل قانونی از گمرکات دریایی چین خروج داشته باشد.
  4. توجه داشته باشید پکینگ لیست و اظهارنامه ارائه شده به گمرک خروجی چین بسیار مهم میباشد و هرگونه مغایرت در آن و کالا باعث توقیف کالا توسط گمرک میشود.
  5. وسایل مخابراتی ، آنتن های مخابراتی ، پهپاد ها و دیگر کالاهای از این دست فقط و فقط با مجوزهای مربوطه اجازه خروج از چین را دارند.
قوانین و مقررات چین
قوانین واردات و صادرات چین

قوانین ورود کالا به چین

  1. در کشور چین هم به مانند بیشتر کشورهای دنیا واردات هرگونه‌ مواد مخدر، قرصهای مخدردار و روانگردانها ممنوع بوده و جرم محسوب میشود و کشور چین مجازاتهای سختگیرانهای برای مواد مخدر در نظر گرفته است.
  2. در کشور چین واردات کالای کشاورزی با تعرفه گمرکی ۳۰۰ درصد انجام میشود، لذا تمامی محصولات کشاورزی اعم از: پسته، زعفران، انجیر، خرما، لیمو امانی و … هیچکدام به صرفه نیستند تا به چین ارسال شوند و برای این کار شرکتهای ترخیص کننده کالا در هنگ کنک، تایوان، ویتنام و تایلند حضور دارند و کالاهای کشاورزی به خریداران در این کشورها تحویل میشود و کار واردات آنها به چین توسط این شرکتها و شخص خریدار انجام خواهد شد.
  3. صنایع دستی از جمله قالی و گلیم و همینطور لوازم لوکس مثل تابلو فرش و … بعد از اظهار در مبادی ورودی چین با تعرفه مناسب ترخیص میشوند.
  4. واردات مواد نفتی پتروشیمی و مشتقات آن بعد از دریافت مجوزهای لازم توسط خریدار از ارگانهای مربوطه صورت میگیرد.

قوانین گمرک در کشور چین

تعرفه های کشور چین عمدتا بر حسب ارزش کالا محاسبه می گردد. چین طبق تعهدات خود نسبت به سازمات تجارت جهانی تعرفه واردات خود را از ۱۱ درصد به ۱۰/۴ درصد کاهش داده است. چین همچنین سیاست معافیت تعرفه ای را نیز در مورد تجهیزات و ماشین آلات وارداتی معین کرده است. چین دارای سیاست های گمرکی در بخش واردات کالا می باشد. کالاهای مشمول کاهش نرخ عوارض وارداتی در دو بخش قرار می گیرند:

  1. مواد خام طبیعی و کالاهای اولیه نظیر چرم ، الوار و خمیر کاغذ
  2. تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته و ماشین آلات با فناوری بالا ، قطعات ، لوازم و غیره.
ترخیص کالا و قوانین گمرک کشور چین
نگاهی بر فرآیند ترخیص کالا و قوانین گمرک چین

به موارد زیر حتما توجه داشته باشید:

  • عوارض وارداتی، مالیات ها و هزینه های مربوط به حمل و نقل، انبارداری و هزینه های عملیاتی بعد از انجام واردات اخذ می شوند.
  • مواد خام، قطعات و وسایل که توسط موسسات خارجی برای پردازش یا مونتاژ عرضه می شوند از عوارض وارداتی مستثنی هستند ولی باید ظرف مدت مشخصی صادر شوند.
  • تعرفه های وارداتی بطور موقت بر روی واردات مواد خام فلزی ( قلع ، ورقه گالوانیزه فولادی ، ورقه فولاد ضخیم ، مواد خاص ، مس تصفیه شده ) مواد خام شیمیایی ، مواد کشاورزی ، ماشین آلات ، قطعات و وسایل آن اعمال می شوند.

آشنایی باواردات صادرات کشور چین

  • آیا با قوانین کلی تجارت آشنایی دارید؟
  •  شناسایی عرضه کنندگان معتبر
  • اخذ پرفرما یا پیش فاکتور
  • اخذ کاتالوگ و مکاتبات تجاری با آنها
  • مباحث مربوط به گشایش اعتبارات اسنادی یا LC
  • مباحث حقوقی بازرگانی خارجی
  • مباحث مربوط به بیمه ها و انواع آنها
  • مباحث مربوط به حقوق گمرکی و گمرک و ترخیص
  • بحث طرق حمل و نقل و هزینه های آن و …..

مردم کشور چین مردمانی بسیار صبورند و مذاکرات تجاری را با سرعت پایینی انجام می دهند، به سود بلند مدت فکر می کنند و دنبال نتایج سریع نیستند و همچنین فرهنگ تخفیف دادن و تخفیف گرفتن در آن ها وجود دارد. باید در نظر داشته باشید در تمامی خرید های خارجی مذاکره و چانه زنی اصولی و موفق میتواند رقم نهایی پرداختی شما را کاهش دهد. در زمینه ی تجارت با شرکت ها و تولید کنندگان چینی موضوع مذاکره و چانه زنی نسبت به تجارت با اروپایی ها بسیار پررنگتر میباشد چرا که چینی ها به واسطه ی میل رقابتی بالایی که دارند و همینطور قوانین داخلی کشورشان توان انعطاف روی قیمتهایی که به مشتری میدهند را دارند.

آشنایی باواردات صادرات کشور چین
آشنایی با واردات صادرات کشور چین

شناخت شما روی فاکتور های کیفی‌و قیمت محصولی که قصد وارد کردن آن از چین را دارید چقدر است؟ درصورتیکه شناخت کافی نداشته باشید نمیتوانید بهترین گزینه برای خرید را انتخاب نمایید چرا که تنوع و گستردگی کمی و کیفی محصولات در چین به صورتیست که اگر در رابطه با محصول مورد تقاضای خود کاملا خبره و متخصص نباشید قبل از اینکه بتوانید به تولید کننده ی اصلی برسید گرفتار دلالان و تولید کنندگان ضعیف چینی میشوید که معمولا روی تبلیغات خود بیشتر از کیفیت و رقابت پذیری محصولاتشان وقت و انرژی صرف میکنند، بنابراین تجارت خوبی با چینی ها نصیبتان نمیشود.

نکات اساسی برای واردات صادرات ایمن با چین

سواستفاده و کلاه برداری از افرادی که قصد تجارت در چین را دارند برخی از مواقع به دلیل کمبودآگاهی، مسلط نبودن به زبان چینی یا انگلیسی و … موضوعی آشنا برای بازرگانانی است که اقدام به تجارت با چین می کنند.

واردات جزئی از چین
واردات صادرات ایمن با چین
  • ابتدا اطمینان حاصل کنید که آدرس، شماره تلفن و آدرس ایمیلی که طرف تجاری در فاکتور و لیست عدل بندی کالا در اختیار شما قرار داده به آن شرکت تعلق دارد.
  • پیشینه تامین کننده خود را بررسی کنید. اگر خودتان نمی توانید دسترسی مستقیم به اطلاعات ثبتی شرکت داشته باشید از کارشناسان و بازرگانان با تجربه بخواهید تا این کار را برایتان انجام دهد. گروه بازرگانی توسعه تجارت کژال (QZL) با در اختیار داشتن دفاتر بین المللی در گوانجو آماده ارائه خدمات اعتبارسنجی به شما عزیزان می‌باشد.
  • با فروشنده چینی خود قرار ملاقات حضوری ترتیب دهید تا شناختی مستقیم از تامین کننده خود به دست آورید. همراه داشتن مترجم چینی در این قرارملاقات می تواند به شما کمک بسیار زیادی کند تا اطلاعاتی کامل از ماهیت واقعی فروشنده خود به دست آورید.
  • قبل از بارگیری اجناس خود را معاینه و بازرسی کنید. اگر شما یک خریدار هستید می توانید با سفارش دادن یک بررسی قبل از بارگیری، از خود در برابر کیفیت ضعیف محافظت کنید. شما می توانید از شرکت های بازرسی بین المللی درخواست کنید تا قبل از بارگیری نسبت به بازرسی کالای خریداری شده اقدام کنند.

واردات صادرات چین بازرگانی توسعه تجارت کژال (QZL)

تجارت با تمامی کشور ها مستلزم اینست که به همه موارد ذکرشده کاملاً واقف باشید و یا از کارشناسان که دانش و تجربه کافی در این زمینه را دارند بهره ببرید. گروه بازرگانی توسعه تجارت کژال (QZL) مفتخر است با سابقه ای بالغ بر ده سال و با دارا بودن شعب مختلف انواع خدمات بازرگانی از جمله مشاوره خرید، مشاوره حقوقی،مشاوره گمرکی و اعتبار سنجی شرکت های خارجی و حمل و ارسال منظم بار و خرده بار به صورت دریایی و هوایی را برای تجار و صنعتگران ایران اسلامی در سریعترین زمان و با مناسب ترین هزینه ها انجام دهد.

واردات صادرات چین و ترخیص کالا
واردات صادرات چین

استفاده از آخرین مقررات بین المللی حمل و ترخیص کالا سبب شده تا کارشناسان ما بهترین و تخصصی ترین خدمات بازرگانی را به شما عزیزان ارائه دهند. برای آگاهی دقیق تر از خدمات بازرگانی ما در کلیه کشورهای مختلف به‌خصوص واردات صادرات چین تماس بگیرید.

تماس با ما

آدرس دفتر مرکزی:

مشهد -خیابان خسروی- خیابان دیالمه ۳- پلاک ۱۰۰

تلفن: ۰۵۱۳۲۲۱۰۲۸۸

تلفکس :۰۵۱۳۲۲۱۰۵۵۱

ایمیل: info@qzltrading.com

support@qzltrading.com

whatsapp: +۹۸۹۱۵۱۵۸۲۳۴۲

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *