مشکل تبادل مالی ایران و چین با ریال و یوان حل خواهد شد

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد : به دلیل حجم همکاری‌های تجاری ایران و چین، و انجام مکانیزم های پرداخت با استفاده از ارزهای دو کشور، چالش مبادله های مالی دو کشور برطرف خواهد شد.
سیف همزمان با سفر رئیس جمهور به پکن و با اشاره به اینکه 25 درصد صادرات نفت کشورمان به چین می باشد،افزود:چین یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران در سالهای اخیر وهمچنین یکی از خریداران عمده نفت در سیاست راهبردی کشورمان ازاهمیت بسیاری برخورداراست.
وی گفت: در حال حاضر شبکه بانکی کشور با توجه به اثرات تحریم‌ها در انجام عملیات بانکی دارای محدودیت هایی شده است که امید داریم در سفر رئیس جمهور به چین، توافقات لازم انجام و راهکار مطلوبی ارائه شود.
رئیس بانک مرکزی گفت: به دلیل حجم همکاری‌های تجاری 2 کشور و مکانیزم های پرداختی مثل استفاده از ارزهای محلی،این دو کشور قادر خواهند بود نسبت به انجام مبادلات مالی اقدام نمایند و در این باره چالش خاصی وجود ندارد.
وی درباره ادامه همکاری‌ بانک‌های چینی و نیز حمایت موسسه بیمه صادراتی چین (ساینوشور)گفت: تامین مالی طرح‌های تولیدی و زیر‌بنایی کشور براساس روال گذشته ادامه دارد.
سیف بیان کرد: صادرات بیشتر محصولات پتروشیمی ایران، به کشور چین می باشد که به دلیل سیاست حفظ منافع دوکشور و راهکار‌های عملیاتی پیش رو و تاکید بر تعاملات مستقیم ایران و چین به ارز یوان، مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی افزود: بنا به تحولات سیاسی اخیر و ضرورت حمایت صادر‌کنندگان چینی از طرف مقامات دولتی آن کشور، در حال حاضر فضای مناسب سیاسی جهت بحث و مذاکره درباره تعاملات تجاری دو کشور به وجود آمده است.
وی افزود: مقامات چینی از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که کشورش کماکان به همکاری با ایران و پایبندی به برجام ادامه خواهد داد و چین با اتحادیه اروپا همکاری خواهد کرد تا برجام را حفظ کنند.
سیف ادامه داد: چین مخالفت خود را برای اعمال تحریم های یکجانبه اعلام می کند و با این موضع‌گیری کشور‌های چین و ایران مراودات اقتصادی و تجاری عادی خود را حفظ خواهند کرد و توسعه می بخشند و به همکاری طبق تبعیت از تعهدات بین‌المللی ادامه می دهند.
هجدهمین جلسه سران سازمان همکاری شانگهای روزهای 9 و 10 ژوئن امسال برابر 19 و 20 خرداد در شهر ساحلی ‘چینگ دایو’ واقع در استان شاندونگ در شرق چین برگزار خواهد شد.
که از محورهای مهم این اجلاس مبارزه با تروریسم، مبارزه با جرایم مواد مخدر و فرامرزی، همکاری برای مقابله با انشعاب طلبی و افراط گرایی است.
(حسن روحانی)رئیس جمهورایران صبح روز جمعه جهت شرکت در این اجلاس عازم چین شد. همراه رئیس جمهور «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه، «بیژن زنگنه» وزیر نفت، «مسعود کرباسیان» وزیر امور اقتصادی و دارایی، «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رئیس جمهور و ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز حضور دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *