مسیر قرمز گمرک برای نیمی از کالاهای وارداتی

طبق آمار گمرک در 9 ماه امسال 45 درصد از کالاهای گمرکی از مسیر قرمز وارد کشور شدند.و کالاهایی که از مسیر سبز که کم ترین کنترل روی کالاها صورت میگیرد 37 درصد بوده است.که طبق گزارش فارس،احتمال میرود مسیر سبز گمرکی به کانالی جهت واردات قاچاق تبدیل بشود.

بنا به گزارش فارس مسئولان قاچاق معتقدند ایرادی که گمرک دارد تسهیم هریک از رویه های گمرکی است که گمرک برای ورود کالا سه رویه مسیر سیز،زرد و قرمز را مشخص می کند که هر کدام از آنها روش خاصی است که این رویه ها برای صادرات هم صورت میگیرد.

بنابراین مسیر سبز متعلق به کالاهایی است که دارای ریسک کمی باشند و به مجوز خاصی هم نیاز نداشته باشد و در کمترین زمان و بعد از پرداخت عوارض خروج  به قسمت خروجی گمرک هدایت می شوند و بعد از بررسی سیستمی ترخیص می شوند.

البته باید توجه داشت که چگونه مسیر سبز برای کالاها تعیین میشود؟اینکه چه معیارهایی آن کالاها را در مسیر سبز قرار میدهد بسیار مهم است و سهم و ارزش واردات از مسیر سبز هم باید مشخص شود.اما مسیر زرد ترخیص کالا به صورت بررسی اسناد می باشد که در برخی موارد رسیدگی فیزیکی هم صورت میگیرد که حساسیت روی ترخیص این کالاها بیشتر از مسیر سبز می باشد.

ولی مشکل ترین رویه مسیر قرمز است که کلیه اسناد صاحب کالا و اطلاعات گمرک با بررسی فیزیکی کالا صورت میگیرد تا بعد از دریافت مجوزهای لازم بتواند مسیر خروج از گمرک را انجام دهد که بیشترین زمان ترخیص کالا را دارد.طبق آمار گمرک از واردات 9 ماهه امسال حاکی از آن است که از 320 هزار اظهارنامه گمرکی،44.65درصد کالاها مسیر قرمز و 18.32درصد مسیر زرد و 37.4درصد مسیر سبز را طی کرده اند.

بر اساس این گزارش مسئله که وجود دارد این است که واردات قاچاق از طریق راه های رسمی کالا و از طریق مسیر سبز صورت میگیرد.همچنین تعداد اسکن کالاها(ایکس ری)برای راستی آزمایی سیستمی کافی نیست وهمین موضوع باعث مشکلات بسیار و دلیلی برای سواستفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *