تولیدات معدنی 19 درصد از صادرات کشور را تشکیل می دهد

طبق آمارهای بخش معدن و صنایع معدنی کشور، صادرات بیش از 8 میلیارد و ۹۰۱ میلیون دلاری تولیدات معدنی در سال ۹۶ و سهم ۱۹ درصدی آن از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.
صادر کردن تولیدات معدنی نسبت به سال ۹۵ از نظر ارزشی بیش از ۳.۲ درصد رشد داشته است که این افزایش به دلیل تعدیل تعدیل نرخ ارز می باشد که باعث شده درآمد ارزی کشور از محل صادرات این نوع کالا افزایش پیدا کند.
صادرات محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در این زمان ، از نظر وزنی با رشد منفی ۷.۸ درصدی به ۶۰ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۳۲۰ تن رسیده است؛ این تناژ ۴۶ درصد از سهم کل تناژ تجارت خارجی ایران را در زمینه صادرات شامل می شود.
براساس این گزارش، صادرات زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط با 3 میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار ارزش و ثبت افزایش ۲۷.۷ درصدی نسبت به سال ۹۵ در رتبه اول قرار دارد.
در سال ۹۶ بیش از ۹۸۴.۲ میلیون دلار سنگ آهن، ۶۰۳ میلیون دلار سیمان و ۵۶۹.۴ میلیون دلار محصولات دیگرو قطعات فولاد صادر گردید ؛ و اینکه ارزش صادرات دیگر محصولات معدن و صنایع معدنی در این مدت ۴۷۶ میلیون دلار شده است.
در سال قبل بیش از ۴۶۲ میلیون دلار انواع محصولات سفال، آجر، کاشی و سرامیک، ۳۸۶.۷ میلیون دلار محصولات زنجیره روی، ۳۸۴ میلیون دلار مس و همچنین محصولات پایین دستی مس، ۳۵۸ میلیون دلار محصولات زنجیره آلومینیوم، ۳۴۴ میلیون دلار انواع سنگ، ۲۲۹.۵ میلیون دلار محصولات زنجیره سرب و ۱۸۴ میلیون دلار آهن اسفنجی صادر شده است.
در ضمن،۸۲.۲ میلیون دلار فلزات و سنگ های گرانبها (طلا، نقره و غیره) صادرات شد که نسبت به سال قبل از آن بیش از ۳۱۵ درصد رشد داشته است.
در این مدت ، بیشترین رشد صادرات محصولات معدنی با ۳۵۶.۹ درصد رشد به نیکل و محصولات آن به ارزش ۶۳۲.۷ هزار دلار و کمترین رشد با منفی ۷۷.۴ درصد و ارزش ۱۷ میلیون و ۴۷۷ هزار دلار به محصولات زنجیره کروم تعلق گرفته است.
طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعداد معادن کشور بیش از ۱۰ هزار واحد می باشد که تقریبا ۶ هزار معدن فعال و مابقی در دست تجهیز یا راکد می باشد.
مقدار استخراج سالیانه معادن کشورتقریبا ۴۰۰ میلیون تن است که بیش از ۶۰ درصد آنها مصالح ساختمانی می باشد.
میزان صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی در مدت ۱۰ ماه سال 96 بیش از ۵۳.۳ میلیون تن به ارزش بیش از ۷.۵ میلیارد دلار ثبت گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *