بندر شیو پارسیان

معرفی بندر شیو پارسیان

بندر شیو پارسیان
بندر شیو پارسیان استان هرمزگان

شهرستان پارسیان در ۵۰۰ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان با جمعیتی بالغ بر ۵۰ هزار نفر واقع شده است. بندر شیو در غرب استان هرمزگان(با فاصله ۳۵ کیلومتری از شهر پارسیان و ۱۸۵ کیلومتری از بندر لنگه) تا کشور قطر ۱۱۸ مایل دریایی(هر مایل معادل ۱,۸ کیلومتر) فاصله دارد و بر همین اساس، از برترین ظرفیت های شهرستان پارسیان و استان هرمزگان به علت نزدیکی به کشور قطر بوده(دارای کمترین مسیر دریایی در استان هرمزگان به بندر الرویس) و می تواند مورد توجه تجار و بازرگانان در زمینه صادرات کالا قرار گیرد.

گفتنی است بندر شیو از بنادر قدیمی در استان هرمزگان است که تا پیش از سال ۹۷ در زمینه تجارت کالاهای ملوانی فعالیت داشته است و در سال گذشته با تامین زیرساخت های لازم در زمینه صادرات غیرنفتی و فعال شدن رویه گمرکی صادرات در آن، حیاتی دوباره در زمینه تجارت رسمی یافت.

 

راه اندازی خط مسافری بندر شیو پارسیان به قطر

بندرعباس – معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: خط مسافری بندر شیو پارسیان به قطر راه اندازی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج حیدری در دوازدهمین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان هرمزگان با اشاره به اهمیت فعال شدن بنادر جدید در مناطق مختلف استان، تصریح کرد: فعال شدن بنادر جدید در مناطق مختلف استان که مجوز آنها از وزارت کشور دریافت گردیده است، موجب تمرکز زدایی ، رونق اقتصادی و همچنین کاهش آسیب های اجتماعی در این مناطق می شود.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان به همراه گمرک با برنامه ریزی مناسب نسبت به فعال سازی بنادر رسمی جدید استان با همکاری سایر دستگاه های اجرایی متولی اقدام نماید.

 خط مسافربری با کشور قطر
بندر شیو پارسیان به بندر الرویس کشور قطر

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان با اشاره به اهمیت فعال نمودن خط مسافربری با کشور قطر، عنوان کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان فعال شدن خط مسافربری بندر شیو پارسیان به سمت کشور قطر را با جدیت دنبال کند.

حیدری خاطرنشان کرد: اتاق تعاون استان موضوع خواهر خواندگی بندر شیو پارسیان را با بندر الرویس کشور قطر را دنبال و در این زمینه گزارش اقدامات را منعکس نماید.

وی خاطرنشان کرد: توسعه میز های صادراتی با کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای همسایه از جمله مباحث دیگری از که باید از سوی اتاق تعاون با همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط با جدیت برای رونق شاخص های اقتصادی دنبال گردد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان با اشاره به تفویض اختیار مهم وزیر صنعت به استان در زمینه ثبت سفارش کالا، عنوان کرد: صادرکنندگان با تفویض اختیاری که از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان در زمینه ثبت سفارش کالاها صورت پذیرفته است قطعا در این زمینه دیگر با مشکلی روبرو نخواهند شد.

وی گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از تفویض اختیاری که وزیر محترم صنعت در زمینه ثبت سفارش کالا ها به استان داده است برای توسعه صادرات غیر نفتی استان نهایت بهره را ببرد و زمینه ارز آوری برای کشور را فراهم نمایند و با استفاده از این ظرفیت نیاز های ارزی استان و کشور تامین گردد.

حیدری تصریح کرد: با اقداماتی که صورت پذیرفته همه شرایط برای صادرات غیر نفتی توسط صادرکنندگان با کمترین دغدغه در هرمزگان فراهم است و از این فرصت باید نهایت بهره را برد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان افزود: جلسات کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان و مصوبات این جلسات با خروجی مناسبی همراه است که این امر نشان از همت و دغدغه مدیران استان برای تحقق امر توسعه صادرات غیر نفتی است.

 

بندر شیو تبدیل به کانون فعال صادراتی غرب هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به نزدیکی بندر شیو با کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس، گفت: این بندر می تواند به کانون فعال صادراتی و پایانه های مواد معدنی در غرب هرمزگان تبدیل شود.

خط صادراتی بندر شیو پارسیان به دوحه قطر
صادرات از بندر شیو به قطر

محمد راستاد عصر چهارشنبه در بازدید از بندر شیو در شهرستان پارسیان، اظهار داشت: برای تحقق این مساله باید زیرساخت های لازم در این بندر فراهم شود.

وی افزود: توسعه زیرساخت‌های بندری و حمل و نقل دریایی در این بندر، علاوه بر توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار، تاثیر قابل توجهی در بهبود شاخص های رفاه و آبادانی در غرب هرمزگان خواهد داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در جریان این بازدید اظهار داشت: طرح تکمیل ساخت این بندر به همت سازمان بنادر و دریانوردی در قالب بنادر کوچک چندمنظوره و موج شکن‌های مردمی از سال ۹۰ در دستور کار قرار گرفت.

الله مراد عفیفی پور تصریح کرد: بندر شیو تا پیش از سال ۹۷ در زمینه تجارت کالاهای ملوانی فعالیت داشته و در سال گذشته با تامین زیرساخت‌های لازم در زمینه صادرات غیرنفتی و فعال شدن رویه گمرکی صادرات در آن، فعالیت های آن در زمینه تجارت رسمی گسترش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: بندر تجاری شیو هم اکنون ظرفیت پذیرش ۱۲۰ فروند شناور لنج باری را دارد و ما امیدواریم با توجه به اقدام های در دست انجام، سطح فعالیت ها در این بندر گسترش بیشتری داشته باشد.

توسعه زیرساخت‌های بندری و حمل و نقل دریایی ،عامل اشتغال‌زایی، توسعه اقتصادی و اجتماعی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در جریان بازدید میدانی از بندر «شیو» در ۳۵ کیلومتری شهر پارسیان، با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های بندری و حمل و نقل دریایی علاوه بر اشتغال‌زایی، توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه، تاثیر قابل توجهی در بهبود معیشت و زندگی ساحل نشینان خواهد داشت، گفت: با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در بندر شیو و با توجه به نزدیکی آن به کشورهای حاشیه‌ خلیج‌فارس از جمله قطر، این بندر می‌تواند به کانون فعال صادراتی و پایانه‌های موادمعدنی در غرب استان هرمزگان تبدیل شود.

وی افزود: تجهیز، توسعه و ایجاد زیرساخت های لازم در این بندر، زمینه ساز تحولی چشمگیر در بحث رونق صادرات غیرنفتی و تجارت دریایی با کشورهای منطقه خلیج فارس خواهد شد.

اله مراد عفیفی پور؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز ضمن ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای فعال سازی این بندر طی یکسال اخیر، بیان کرد: بندر شیو با ساختاری تجاری، پذیرای ۱۲۰ فروند شناور لنج باری است که سنگ بنای ۴۰۰ متر شاخه اصلی موج شکن آن در سال ۷۸ گذاشته شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۰ طرح تکمیل ساخت این بندر به همت سازمان بنادر و دریانوردی در قالب بنادر کوچک چندمنظوره و موج شکن های مردمی در دستور کار قرار گرفت و عملیات احداث آن در سال ۹۴ با رسیدن مساحت حوضچه این بندر به ۱۱,۵ هکتار به پایان رسید و هم اکنون در فهرست بنادر تحت مالکیت سازمان بنادر قرار دارد.

حمل و نقل دریایی
بازدید میدانی از بندرشیو

قاسم عسکری نسب؛ مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه نیز با ارایه گزارشی از عملکرد یکسال اخیر بنادر غرب هرمزگان و تشریح طرح های توسعه ای این بنادر، اظهار کرد: ۳۷۵ کیلومتر نوار ساحلی با احتساب جزایر تحت نظارت این مجموعه قرار دارد و طی یکسال گذشته ۸,۵ میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بندر لنگه تخلیه و بارگیری شد که به لحاظ تناژ از بین ۲۵ بندر بازرگانی کشور رتبه پنجم در سطح کشور دارد.

وی افزود: احداث پایانه مواد معدنی، دو فروند رمپ ویژه سوخت گیری شناورها، سه فروند اسکله مخصوص پهلوگیری شناورهای ناجی و امداد و نجات دریایی در بنادر لنگه، چارک و لاوان، انجام مطالعات تعامل شهر و بندر و توسعه صادرات غیرنفتی یخچالی بخشی از طرح های در دست اجرا است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه با اشاره به راه اندازی بندر «شیو» در شهرستان پارسیان و آغاز صادرات به بندر الرویس قطر، گفت: این فعالیت با اقدام جهادی در سال گذشته از طریق احداث یک رمپ خاکی آغاز شد و طی یکسال اخیر، هزار و ۵۶۰ TEU کانتیتر یخچالی صادر شده است.
عسکری نسب با اشاره به در دستور کار بودن مطالعات طرح جامع این بندر و ساخت یک فروند اسکله شناور برای پهلوگیری لندینگ کرافت، بیان کرد: نصب چراغ های موج شکن بندر «شیو» انجام شده است.

صادرات ۱۲۶ تن کالای غیر نفتی از بندر شیو پارسیان

صادرات میوه و تره بار از بندر شیو به قطر
صادرات از بندر شیو به قطر

فرماندار پارسیان گفت: ۱۲۶ تن کالای غیر نفتی از بندر شیوی پارسیان به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، مجتبی رضاپور فرماندار پارسیان در خصوص صادرات ۱۲۶ تن کالای غیر نفتی از بندر شیوی پارسیان، گفت: ارزش این محموله ۵۰ هزار دلار است.
مجتبی رضاپور افزود: میوه و تره بار شامل، خیار، هویج، گوجه فرنگی، کدو و کاهو عمده کالا‌هایی است که به کشور قطر صادر شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *