برای رونق صادرات در بنادر تعرفه های جدید تعیین می‌شود

معاون سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: به منظور رونق صادرات و ترانزیت کالا از بنادر شمالی کشور، تعرفه‌های جدیدی تا آخر این ماه اعلام خواهد شد.
منصور آرامی گفت:ایران با قرار داشتن در کنار دریا در شمال و جنوب،باعث شده موقعیت جغرافیایی درمنطقه ممتاز شود و باید از این موقعیت بزرگ به خوبی استفاده نماییم. این عضو هیئت مدیره سازمان بنادر و دریانوردی از جمعیت 400 میلیون نفری در منطقه خزر و آسیای میانه گفت و افزود:مشوق‌ها و اعمال تخفیف تعرفه‌های بندری،باعث رشد صادرات از بنادر شمالی خواهد شد. معاون برنامه‌‌ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر شرایط اقتصادی مناسبی در منطقه دارند و با پیوند دادن اقتصاد ایران با آنها به رشد و توسعه اقتصاد ملی کمک بسیاری خواهد شد.
آرامی تاکید کرد:با اینکه منابع طبیعی خدادی در کشور وجود دارد ، ولی بسیاری از ظرفیت‌های صادراتی کشور در منطقه خزر خالی است؛ در همایش بین المللی صادرات که 20 و 21 تیرماه امسال در بندر امیرآباد برگزار خواهد شد، تخفیف‌های تعرفه‌های بندر اعلام می گردد.
وی اظهار داشت: قانون این اجازه را به سازمان بنادر می دهد تا با کاهش تعرفه و اعمال مشوق‌ها در بنادر شمالی و جنوبی، باعث رونق صادرات و ترانزیت کالا را در کشور شود. تاکنون سهم مبادلات تجاری از طریق دریا در میان 5 کشور حاشیه خزر بسیار کم است و باید این ظرفیت ها را افزایش دهیم. در حال حاضرظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر شمالی کشور سالانه حدود 25 میلیون تن می باشد در حالی که در سال‌های اخیر میزان تخلیه و بارگیری در این بنادر از 6 میلیون تن بیشتر نشده است. که بر همین اساس حدود چهارپنجم این ظرفیت هنوز خالی است.
به دلیل مشکلات اقتصادی که در حال حاضر وجود دارد، توسعه صادرات غیرنفتی و ترانزیت کالا از بنادر، راهکاری جهت توسعه و رشد اقتصادی کشور می باشد. که با این توسعه صادارت، اشتغالزایی و درآمدهای ارزی هم افزایش می یابد. همایش «توسعه صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر» با حضور نمایندگان 5 کشور حاشیه خزر شامل ایران، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقزستان و روسیه روزهای 20 و 21 تیرماه امسال در بندرامیرآباد (استان مازندران) برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *