افتتاح پیشرفته ترین دستگاه ایکس ‌ری پرسرعت کامیونی در کشور

پیشرفته ترین دستگاه ایکس ‌ری پرسرعت کامیونی کشور عصر روز گذشته در گمرک شهید رجایی با حضور مقامات ارشد گمرکی از جمله عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران و استاندارهرمزگان و دیگر مقامات به طور رسمی افتتاح شد.
این دستگاه ایکس ری قادر است به طور میانگین روزانه ۱۳۰۰ کانتینر را اسکن و تصاویر محتوای این کانتینرها را به اپراتورها منتقل نماید و می تواند در تست های انجام شده به طور میانگین در هر ۳۵ ثانیه هر کانتینر را اسکن و اطلاعات آن را به ماموران گمرک تحویل دهد.
در مرحله اول تصاویر به اپراتورها منتقل می شود و از طریق اپراتورها وارد سامانه جامع گمرکی می شود و در مرحله بعدی، به گونه ای برنامه ریزی شده تا مستقیما تصاویر ایکس ری به سامانه جامع گمرکی منتقل گردد. هم اکنون کلیه کالاهای ورودی به گمرک شهید رجایی از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی به طورهوشمند کنترل می شود و با راه اندازی این ایکس ری پرسرعت هم کنترل هوشمند اطلاعات محموله ها صورت میگیرد و هم تصاویر ایکس ری نیز با محتوای محموله های اظهار مطابقت داده می شود.
قبل ازاین ۲ دستگاه ایکس ری کامیونی ثابت در گمرک شهید رجایی وجود داشت. ولی ایکس ری های ثابت گمرک می توانند در هر ساعت بین ۶ تا ۱۰ دستگاه کامیون را اسکن نمایند. تست نهایی اولین ایکس ری پر سرعت گمرک شهید رجایی در هفته های گذشته با موفقیت صورت گرفته است.
تعداد ایکس ری های کامیونی گمرک در سال ۱۳۹۲، ۵ دستگاه بوده است که این تعداد تا پایان سال ۱۳۹۵ با رشدی ۱۴۰ درصدی به ۱۲ دستگاه رسیده است. این افزایش تصاعدی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ با خرید تعداد ۷ دستگاه ایکس ری از محل منابع داخلی گمرک و استقرار در گمرکات کشورانجام شد.
یک دستگاه ایکس ری کامیونی نیز از طریق مناقصه برای استقرار در گمرکات خراسان رضوی از محل ۵۰ درصد اعتبارات استانی و ۵۰ درصد اعتبارات گمرک ایران خریداری گردیده و درمرحله ساخت می باشد. قرارداد ساخت و خرید ۵ دستگاه ایکس ری کامیونی نیز با وزارت دفاع به منظور بهره گیری از توانمندی ها و تولیدات داخلی در ماههای گذشته منعقد گردیده است.
همچنین گمرک ایران در اقدامی دیگر برای استفاده از توانمندی های بخش خصوصی جهت ساخت ایکس ری های پیشرفته کامیونی فراخوانی را منتشر کرده که شرکت های واجد شرایط انتخاب شده اند و مراحل نهایی انعقاد قرارداد با این شرکت ها انجام شده است.
توافق با سازمان انرژی اتمی جهت تولید یک دستگاه ایکس ری کامیونی پیشرفته در مرحله اول، از دیگر اقدام های گمرک در این خصوص است. تفاهم نامه تولید آن نیز پیش از این توسط طرفین امضا و عملیاتی شده است. قرار است با توجه به توانمندی های دانشمندان سازمان انرژی اتمی در تولید ایکس ری های پیشرفته در ماه های آینده سفارشات بیشتری به این سازمان داده شود . همچنین توافق با سازمان راهداری جهت خرید ۲ دستگاه ایکس ری کامیونی و توافق با منطقه آزاد اروند جهت تحویل یک دستگاه دیگر، از دیگر اقدامات گمرک در این خصوص است.
علاوه براین، در اقدامی دیگر قرار است که کشور ژاپن هم منابع مالی خرید ۲ دستگاه ایکس ری پیشرفته کامیونی را در غالب کمک و همکاری های مشترک با جمهوری اسلامی ایران طبق برجام در اختیار گمرک ایران بگذارد. تفاهم نامه کمک های مالی کشور ژاپن جهت خرید ۲ دستگاه ایکس ری پیشرفته بین معاونت توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران و طرف ژاپنی منعقد گردیده تا تسهیلات خرید ۲ دستگاه ایکس ری کامیونی را در اختیار گمرک ایران قرارگیرد. طبق آخرین اقدامات در این زمینه تفاهم نامه مالی با شرکت طرف ژاپنی و معاونت انجام شده است و جذب تسهیلات مربوطه درمرحله اجرا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *